Med växande oro läser vi om hur lärare och elever i Luleås skolor hängs ut i sociala medier. När detta sker är det inte längre bara en etisk fråga det handlar om. Det är en tydlig signal om att både skolan och huvudmannen måste agera tydligare. Vi moderater vill ha ett samhälle där trygghet och respekt ska gälla inte endast i klassrummet utan även i den digitala verklighet som våra barn och ungdomar rör sig i.
Att allt fler lärare och elever blir måltavlor i sociala medier orsakar både oro och skadar relationer i skolan. Vi menar att det här inte endast handlar om enskilda busstreck, det är ett arbetsmiljöproblem och ett hot mot tryggheten i skolmiljön. Det är något vi moderater vägrar acceptera.
Samtidigt måste vi hålla fast vid ett viktigt värde: ungas rätt till yttrandefrihet. Det kan ibland vara en svår balans. Att reglera mobilanvändning och beteende i sociala medier får inte bli ett sätt att tysta eller överkontrollera ungdomars röster. Men yttrandefriheten får inte bli en ursäkt för att kränka andra.
Skollagen är tydlig, skolan har ansvar att motverka kränkande behandling. Det gäller även på nätet. Samtidigt har huvudmannen, det vill säga kommunen och fristående huvudmän, ett tydligt ansvar för lärarnas och annan skolpersonal. Att som lärare eller övrig personal ständigt behöva vara orolig för att hamna i nästa virala inlägg samtidigt som man försöker utföra sitt jobb så bra som möjligt är inte hållbart. Det påverkar både personalens trygghet och elevernas rätt till en god undervisningsmiljö.
Moderaterna Luleås lösning är inte att förbjuda användning av TikTok och andra sociala medier eller att blunda för utvecklingen. Vi anser att det behövs gemensamma riktlinjer och ett gemensamt förhållningssätt för alla skolor i Luleå om hur man ska hantera liknande situationer så att enskilda lärare eller skolledare inte behöver agera ensamma och i osäkerhet. Alla skolor är redan skyldiga att ha tydliga rutiner för hur man förebygger och hanterar digitala kränkningar. Elever måste få kunskap om vad som är okej att filma, skriva och dela, och vilka konsekvenser det kan få. Men när den fysiska och organisatoriska gränsen för vad som kan anses vara en gällande arbetsmiljö för elever och lärare suddas ut och sträcker sig även i den virala världen av sociala medier. Då behöver lärare utökat stöd från skolledning och huvudman, de ska inte vara ensamma i detta.
Den senaste tidens utveckling som beskrivits i den berörda artikeln i Norrbottens Kuriren visar tydligt att problemet snarare har ökat och att det därför behöver uppmärksammas och arbetas med snabbare och tydligare från huvudmannens sida.
Digital kompetens handlar inte bara om att kunna använda teknik, utan också om att kunna ta ansvar och visa respekt. Och det behövs ett ständigt samarbete mellan skolpersonal, elever, vårdnadshavare och skolledning för att detta ska fungera Först då kan vi skapa en trygg skolmiljö där både integritet och yttrandefrihet får plats.
Elever, lärare och annan skolpersonal behöver känner sig trygga i klassrummet, på skolgården och även i Luleås digitala miljöer. Det är vad Moderaterna vill arbeta för i Luleå.