Moderaterna i Piteå om Provbos misslyckande, det krävs en ny politisk ledning

Publicerad: 

Provbo är Piteå kommuns rekryteringssatsning för att locka sommarpersonal till främst vård och omsorg.  Personer från andra orter erbjuds sommarvikariat och möjlighet till möblerat boende under perioden 1 juni–14 augusti. Boendena ordnas genom samarbete med Pitebo och andrahandsuthyrning av studentlägenheter. En bonus utlovades på 20 000 kronor för arbete i kommunens innerområden och 30 000 kronor för ytterområden. Tanken må ha varit god men tillämpningen förefaller onekligen ha lämnat en del i övrigt att önska för att uttrycka det milt.

Piteå-Tidningen (PT) har i flera artiklar belyst hur årets upplaga av Provbo visat sig fungera i praktiken. Den 15/6 intervjuas pensionären Susanna som tyckte att erbjudandet var tilltalande. I verkligheten möttes hon enligt PT av en nästan tom lägenhet, bäddmadrass med blodfläckar och smutsiga husgeråd. Den utlovade bonusen visade sig också hänga på en skör tråd.

”Totalt grundlurad av Piteå kommun”

Vidare framkommer att inredningen i lägenheten som kommunen ordnat ”endast bestod av ett vardagsrumsbord, en bokhylla och ett skrivbord utan stol. Det fanns inga täcken, kuddar eller sängkläder. I köket stod ett bord och fyra stolar, men det saknades gardiner, städredskap och det mesta av köksutrustningen.”

”Jag känner mig totalt grundlurad av Piteå kommun” säger hon till tidningen.

PT har även pratat med Kommunal samt flera andra personer som bekräftar Susannes beskrivning av förhållandena.

De uppdagade bristerna har fått Moderaterna i Piteå kommun att ryta till. I en insändare i PT (24/6) skriver partiet bland annat följande.

”Förra året utsågs Piteå till Årets superkommun. Det är naturligtvis en utmärkelse att vara stolt över. Men en fråga måste ställas: Vad är egentligen en superkommun om man inte klarar av att ta hand om de människor som kommer hit för att utföra ett av våra viktigaste uppdrag – att arbeta inom vård och omsorg?”

Gott värdskap en fråga om respekt

”Ett gott värdskap handlar inte om stora investeringar. Det handlar om respekt. Om att den information som behövs finns på plats. Om att den som kommer långväga känner sig välkommen och uppskattad.”

Den politiska ledningen må enligt insändaren tala varmt om attraktivitet, kompetensförsörjning och arbetsgivarvarumärke.” Men om budskapet inte når längst ut i organisationen, där människor faktiskt tas emot, då finns ett glapp mellan ord och verklighet.”

Moderaterna påpekar att Piteborna i september har chansen att byta politisk ledning, till ”en ledning som klarar av att kommunikationen når ända längst ut i organisationen.” Efter 88 år av socialdemokratiskt styre i kommunen är det nog ingen tvekan om att ett maktskifte skulle vitalisera demokratin, stimulera nytänkande och tydliggöra ansvarsutrkävandet.

Mest lästa